
از زمان چاپ اولین
روزنامه ها تبلیغات متولد شد. یکی از بهترین روش های رشد کسب و کار شما، برندینگ و
تبلیغات است، اما چگونگی تبلیغات و انتقال پیام به مخاطب بسیار بر رشد کسب و
کارتان تاثیرگذار است. اینکه چگونه برندسازی کنید، برند خودرا به درستی بشناسید،
مخاطبان محصول خودرا به درستی بشناسید همه بر تبلیغات موثر است ونیاز به دانش
تخصصی دارد.
از آنجایی که
امروزه بحث تبلیغات در بازار جهانی و حتی
ایران داغ است، قصد داریم در این مقاله این مبحث را شرح دهیم و این مسیر را از بحث
اینکه تبلیغات چیست و چرا باید تبلیغ کنیم شروع میکنیم و تا انواع تبلیغات پیش میرویم،
پس تا اخر این مسیر همراه ما باشید.
آنچه در این مقاله
میخوانید:
تبلیغات چیست؟
ویژگی های تبلیغات:
تفاوت بازاریابی و
تبلیغات:
روش
های تبلیغات:
نتیجه
کلی
تبلیغات چیست؟
«تبلیغات» (Advertising)
از قدیمیترین
روشهای بازاریابی است که معمولاً با هدف تأثیرگذاری بر اقدامات مخاطبان به منظور
افزایش فروش خدمات یا محصولات انجام میشود. به بیان ساده تر تکنیکها و فعالیتهایی که برای معرفی یک محصول یا
خدمات به کار گرفته میشوند تا مخاطب را به خرید تشویق کنند، تبلیغات نامیده میشوند.
تبلیغات میتوانند در بسترهای مختلفی از جمله روزنامهها، مجلات یا شبکههای
تلویزیونی ارائه شوند. امروزه، با گسترش دانش دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات
دیجیتالی هم جایگاه خود را در بازار کسبوکار پیدا کردهاند.
ویژگی های تبلیغات:
صاحبان کسبوکار، معمولا زمانهای طولانی را برای آنالیز کمپینهای تبلیغاتی
صرف میکنند تا بتوانند بهترین استراتژی را برای تبلیغات پیدا کنند. همه کمپینهای
تبلیغاتی، ویژگیهای مشترکی دارند که آنها را به تبلیغات موثر تبدیل میکند. در
ادامه، به این ویژگیها پرداخته میشود:
1.
تبلیغ باید
ترغیبکننده باشد:
یک تبلیغ موثر باید در
مخاطب، هیجان خرید ایجاد کند. زیرا، بهطورکلی، خرید فرآیندی هیجانی و احساسی است.
2.
تبلیغ باید
متقاعدکننده باشد:
تبلیغ متقاعدکننده، این
باور را در مخاطب ایجاد میکند که محصول معرفی شده نسبت به رقیبانش بهتر است و همچنین،
میتواند پاسخگوی نیاز او باشد.
3.
بخشی از
استراتژی بازاریابی سازمان باشد:
همه سازمانها، قبل از
اجرای کمپینهای تبلیغاتی، استراتژیهای مختلفی را آنالیز میکنند. یک تبلیغ موثر
در کنار معرفی محصول یا خدمات، توجهات را به سمت برند یا سازمان جلب میکند.
4.
تبلیغ باید
هدفمند باشد:
در گذشته، تنها بستر موجود
برای تبلیغات، رسانهها بودند. بنابراین عموم مردم تبلیغات یک برند را مشاهده میکردند.
اما امروزه، تبلیغات دیجیتال، به شیوهای هدفمند، فقط به مخاطبان بالقوه یک محصول
یا کسبوکار عرضه میشوند.
5.
تبلیغ باید
منحصربهفرد باشد:
هر سازمان یا کسبوکاری،
حتما باید از تبلیغات منحصربهفرد و خلاقانه استفاده کند. این کار تاثیر قابل
توجهی در ماندگاری اسم برند در ذهن مخاطب دارد.
تفاوت بازاریابی و
تبلیغات:
بسیاری بر این
باورند که تبلیغات و بازاریابی هردو یک معنی را میدهند، اما این باور اشتباه است
و نمیتوان چنین چیزی را فرض کرد.
بازاریابی
فرایندی است که بهمنظور جلب توجه بازار هدف و مشتریان
بالقوه انجام میشود. به همین
دلیل، میتوان ادعا کرد که بازاریابی فرایندی پیچیده و پر از متغیرهای گوناگون است. و توجه داشته باشید که تبلیغات را میتوان بخشی از بازاریابی
دانست نه لزوما هم معنی با بازاریابی!
نکتۀ بسیار مهم دیگر اینکه انواع تبلیغات میتواند بسیار متفاوت از دیگری
باشد. در واقع، با اینکه میخواهیم از تفاوت بازاریابی و تبلیغات صحبت کنیم، ذکر
این شباهت هم ضروری است. هم بازاریابی و هم
تبلیغات، هر دو طیف گستردهای از موضوعات را شامل میشوند.
برای درک بهتر تفاوت بازاریابی و تبلیغات 5 فاکتور مهم را بررسی میکنیم:
تکنیک های مورد
استفاده:
بالاتر گفتیم هدف نهایی تبلیغات، همان اهداف والای بازاریابی هستند؛ اما در
نگاهی موشکافانهتر، هدفهای خرد آنها با یکدیگر فرق دارد. به همین خاطر، عجیب
نیست که از تکنیکهای گوناگونی در هرکدام استفاده میشود.
KPIها برای سنجش موفقیت
فرقی
نمیکند بازاریابی باشد یا تبلیغات درهرصورت میبایست با یکسری ابزار عملکرد خودرا
بسنجید، در بازاریابی و تبلیغات برای سنجش عملکردتان KPI های
متفاوتی موجود است:
KPI های
بازاریابی:
·
میزان رضایت
مشتری؛
·
سهم بازار؛
·
مقاله های مرتبط
در این مقاله درباره اینکه تبلیغات چیست و چه اثری روی کسب و کار شما دارد میخوانیم.
Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Sed fringilla, massa eget luctus malesuada, metus eros molestie lectus. Dolores pariatur rem assumenda labore eligendi explicabo dolor.
Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Cupiditate quia nesciunt repellat animi amet magnam officiis!
Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Cupiditate quia nesciunt repellat animi amet magnam officiis!