شروع یک کسب وکار جدید، همیشه با چالشهای زیادی همراه است. اگر قبل از شروع کارتان، مقدمات را آماده کنید، بهتر میتوانید از عهده این چالشها برآیید. دانستن مراحل بیمه کردن کارمندان، یکی از مقدمات مهم، قبل از آغاز کار است. آیا قصد دارید کسب وکار خود را تاسیس کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، با ماهمراه باشید. در این مقاله، شما میتوانید با مراحل بیمه کردن کارمندان آشنا شوید.
مطابق اصل ۱۴۸ قانون کار، تمامی کارفرمایان ملزم به بیمه کردن کارکنان خود هستند. به بیان دیگر، هر کارمندی حق دارد از اولین روزی که مشغول به کار میشود، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. هر کارفرما بعد از راهاندازی کسب وکار خود حداکثر ۱۵ روز وقت دارد برای بیمه کردن پرسنل خود اقدام کند. البته قبل از آن لازم است کارفرمایان برای دریافت کد کارگاهی بیمه به نزدیکترین شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند.
مراحل بیمه کردن کارمندان:
1. دریافت کد کارگاهی بیمه
2. نام نویسی کارکنان
3. تنظیم و ارسال لیست بیمه کارمندان
4. پرداخت حق بیمه
دریافت کد کارگاهی بیمه
یکی از مراحل بیمه کردن کارمندان، دریافت کد کارگاهی بیمه است. کد کارگاهی یک شماره ده رقمی است که به کارگاههای دارای کارفرما و پرسنلِ تحتِ پوششِ بیمه تعلق میگیرد. سه رقم اول این کد، شعبه را مشخص می کند. سه رقم بعدی نوع فعالیت کارگاه را نشان میدهد و چهار رقم آخر آن مربوط به شماره پرونده کارفرما است. مراحل دریافت کد کارگاهی به شرح زیر است.
همانطور که گفته شد، بعد از تاسیس و ثبت کسبوکار، نماینده شرکت باید در راستای بیمه کردن کارکنان خود اقدام کند. ما دو نوع کارگاه داریم. کارگاه حقوقی و کارگاه حقیقی. هر کدام نیز نیاز به مدارک خاصی دارد.
مدارک مورد نیاز کارفرمایان کارگاههای حقوقی:
• نامه اعلام تاسیس شرکت
• روزنامه رسمی کشور که آگهی تاسیس شرکت درآن اعلام شده است.
• اساسنامه شرکت
• تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت
• سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تاسیس شرکت بر حسب مورد (مانند اظهارنامه ثبت وموافقت اصولی)
شعبه بیمه تامین اجتماعی پس از دریافت مدارک و انجام مراحل اداری برای کسب و کار شما تشکیل پرونده میدهد. در نهایت نیز با اختصاص شماره کارگاه، مراتب را به صورت کتبی به شرکت اعلام خواهد نمود.
مدارک مورد نیاز کارفرمایان حقیقی به شرح زیر است:
• جواز کسب صنفی معتبر (دائم یا موقت) یا هرگونه اجازهی کار از مراجع ذیصلاح
• پروانهی تاسیس یا بهرهبرداری
• اسناد مالکیت یا اسناد اجاره و یا صلحنامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی)
• تایید اتحادیه یا مجمع امورصنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهرهبرداری کارگاه
نام نویسی کارکنان
یکی دیگر از مراحل بیمه کردن کارمندان، نام نویسی آنها است. این مرحله برای کارمندانی که سابقه بیمه ندارند، ضروری است. فرد باید برای دریافت کد بیمه، به همراه مدارک شناسایی خود به شعبه مربوط به کارگاه مراجعه کند. پرسنلی که کد بیمه دارند صرفا لازم است به همراه کارت ملی خود به شعبه مربوطه مراجعه نمایند.
مدارک لازم برای نام نویسی کارمندان
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کارمندان به شرح زیر است:
• فتوکپی و اصل کارت ملی و شناسنامه
• تکمیل پرسشنامه
• انجام آزمایشهای قبل از استخدام توسط مراکز مجاز مورد پذیرش سازمان و ارائه آن به سازمان
• تکمیل و مهر و امضا پشت پرسشنامهی نام نویسی توسط کارفرما
• مراجعه به واحد نام نویسی
تنظیم و ارسال لیست بیمه کارمندان
کارفرما برای بیمه کردن کارکنان خود، موظف است هر ماه این لیست را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد. کارفرمایان به دو صورت میتوانند اقدام کنند:
1. به صورت اینترنتی
2. از طریق نرم افزار
مراحل ارسال لیست بیمه کارمندان به صورت اینترنتی
مراحل تنظیم و ارسال لیست بیمه کارکنان به شرح زیر است:
• مراجعه به سامانه یکپارچه تامین اجتماعی
• وارد کردن نام کاربری و رمز عبور
• انتخاب گزینه بارگذاری لیست بیمه از منوی عملیات
• بارگذاری اطلاعات مربوط به کارگاه و پرسنل
• کلیک کردن روی گزینه ارسال به شعبه
مراحل ارسال لیست بیمه کارمندان از طریق نرم افزار
کارفرما میتواند، برای دانلود نرم افزار تامین اجتماعی به سایت این سازمان مراجعه کند. پس از دانلود اپلیکیشن مطابق مراحل زیر لیست کارکنان خود را ارسال نماید:
• اجرا کردن نرم افزار و کلیک بر روی گزینه: مشخصات کارگاه در قسمت اطلاعات پایه
• انتخاب گزینه جدید و وارد کردن اطلاعات کارگاه یا شرکت در فرم مربوطه
• بازگشت به قسمت اطلاعات پایه و انتخاب گزینه مشخصات کارکنان
• کلیک روی گزینه جدید و تکمیل اطلاعات پرسنل
• انتخاب گزینه لیست ماهانه از قسمت عملیات
• کلیک روی گزینه جدید و وارد کردن لیست بیمه و اطلاعات مربوط به آن در صفحه مربوطه
• تکمیل فرم ریزکارکرد کارمندان
• کلیک روی تهیه دیسکت در فرم لیستهای ماهانه کارگاهها به منظور ذخیره شدن اطلاعات به صورت یک فایل
• تحویل حضوری فایل به بیمه یا ارسال آن از طریق سامانه یکپارچه تامین اجتماعی
پرداخت حق بیمه
بعد از طی مراحل بالا، یک شناسه پرداخت صادر میشود. کارفرما میتواند مبلغ آن را به صورت اینترنتی پرداخت کند. لازم به ذکر است که حق بیمه ی پرداختی کارفرما به تامین اجتماعی، بخشی از سوابق بیمه محسوب میشود. مشاهده و بررسی سوابق بیمه و پرداخت به موقع آن توسط کارفرما ضروری است.
در حال حاضر، امکان بررسی و مشاهده سوابق بیمه به صورت غیرحضوری فراهم شده است. کارکنان میتوانند با استفاده از روش های زیر به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند:
• مراجعه به این لینک و وارد کردن کد ملی و رمز عبور
• دانلود اپلیکیشن تامین اجتماعی
• شماره گیری کد *۴*۱۴۲۰#