Image

خلاصه

در این مقاله درباره تبلیغات و اثر ان بر کسب و کار میخوانیم.

تبلیغات چیست؟ 5 ویژگی یک تبلیغ اثربخش را بشناسید.

از زمان چاپ اولین روزنامه ها تبلیغات متولد شد. یکی از بهترین روش های رشد کسب و کار شما، برندینگ و تبلیغات است، اما چگونگی تبلیغات و انتقال پیام به مخاطب بسیار بر رشد کسب و کارتان تاثیرگذار است. اینکه چگونه برندسازی کنید، برند خودرا به درستی بشناسید، مخاطبان محصول خودرا به درستی بشناسید همه بر تبلیغات موثر است ونیاز به دانش تخصصی دارد.

از آنجایی که امروزه  بحث تبلیغات در بازار جهانی و حتی ایران داغ است، قصد داریم در این مقاله این مبحث را شرح دهیم و این مسیر را از بحث اینکه تبلیغات چیست و چرا باید تبلیغ کنیم شروع میکنیم و تا انواع تبلیغات پیش می‌رویم، پس تا اخر این مسیر همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

تبلیغات چیست؟

ویژگی های تبلیغات:

تفاوت بازاریابی و تبلیغات:

روش های تبلیغات:

نتیجه کلی

تبلیغات چیست؟

«تبلیغات» (Advertising) از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است که معمولاً با هدف تأثیرگذاری بر اقدامات مخاطبان به منظور افزایش فروش خدمات یا محصولات انجام می‌شود.  به بیان ساده تر تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی که برای معرفی یک محصول یا خدمات به کار گرفته می‌شوند تا مخاطب را به خرید تشویق کنند، تبلیغات نامیده می‌شوند. تبلیغات می‌توانند در بسترهای مختلفی از جمله روزنامه‌ها، مجلات یا شبکه‌های تلویزیونی ارائه شوند. امروزه، با گسترش دانش دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات دیجیتالی هم جایگاه خود را در بازار کسب‌وکار پیدا کرده‌اند.

ویژگی های تبلیغات:

صاحبان کسب‌وکار، معمولا زمان‌های طولانی را برای آنالیز کمپین‌های تبلیغاتی صرف می‌کنند تا بتوانند بهترین استراتژی را برای تبلیغات پیدا کنند. همه کمپین‌های تبلیغاتی، ویژگی‌های مشترکی دارند که آن‌ها را به تبلیغات موثر تبدیل می‌کند. در ادامه، به این ویژگی‌ها پرداخته می‌شود:

1.تبلیغ باید ترغیب‌کننده باشد: 

یک تبلیغ موثر باید در مخاطب، هیجان خرید ایجاد کند. زیرا، به‌طورکلی، خرید فرآیندی هیجانی و احساسی است.

2.تبلیغ باید متقاعدکننده باشد: 

تبلیغ متقاعدکننده، این باور را در مخاطب ایجاد می‌کند که محصول معرفی شده نسبت به رقیبانش بهتر است و هم‌چنین، می‌تواند پاسخگوی نیاز او باشد.

3.بخشی از استراتژی بازاریابی سازمان باشد: 

همه سازمان‌ها، قبل از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، استراتژی‌های مختلفی را آنالیز می‌کنند. یک تبلیغ موثر در کنار معرفی محصول یا خدمات، توجهات را به سمت برند یا سازمان جلب می‌کند.

4.تبلیغ باید هدفمند باشد: 

در گذشته، تنها بستر موجود برای تبلیغات، رسانه‌ها بودند. بنابراین عموم مردم تبلیغات یک برند را مشاهده می‌کردند. اما امروزه، تبلیغات دیجیتال، به شیوه‌ای هدفمند، فقط به مخاطبان بالقوه یک محصول یا کسب‌وکار عرضه می‌شوند.

5.تبلیغ باید منحصربه‌فرد باشد: 

هر سازمان یا کسب‌وکاری، حتما باید از تبلیغات منحصربه‌فرد و خلاقانه استفاده کند. این کار تاثیر قابل توجهی در ماندگاری اسم برند در ذهن مخاطب دارد.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات:

بسیاری بر این باورند که تبلیغات و بازاریابی هردو یک معنی را می‌دهند، اما این باور اشتباه است و نمیتوان چنین چیزی را فرض کرد.

بازاریابی فرایندی است که به‌منظور جلب توجه بازار هدف و مشتریان بالقوه انجام می‌شود. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که بازاریابی فرایندی پیچیده و پر از متغیرهای گوناگون است. و توجه داشته باشید که تبلیغات را می‌توان بخشی از بازاریابی دانست نه لزوما هم معنی با بازاریابی!

نکتۀ بسیار مهم دیگر اینکه انواع تبلیغات می‌تواند بسیار متفاوت از دیگری باشد. در واقع، با اینکه می‌خواهیم از تفاوت بازاریابی و تبلیغات صحبت کنیم، ذکر این شباهت هم ضروری است. هم بازاریابی و هم تبلیغات، هر دو طیف گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شوند.

برای درک بهتر تفاوت بازاریابی و تبلیغات 5 فاکتور مهم را بررسی میکنیم:

تکنیک های مورد استفاده:

بالاتر گفتیم هدف نهایی تبلیغات، همان اهداف والای بازاریابی هستند؛ اما در نگاهی موشکافانه‌تر، هدف‌های خرد آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. به همین خاطر، عجیب نیست که از تکنیک‌های گوناگونی در هرکدام استفاده می‌شود.

KPIها برای سنجش موفقیت

فرقی نمی‌کند بازاریابی باشد یا تبلیغات درهرصورت می‌بایست با یکسری ابزار عملکرد خودرا بسنجید، در بازاریابی و تبلیغات برای سنجش عملکردتان KPI های متفاوتی موجود است:

KPI های بازاریابی:

میزان رضایت مشتری؛

سهم بازار؛

میزان فروش فصلی و سالانه؛

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)؛

ارزش طول عمر مشتری (CLV)؛

شاخص خالص مروجان (NPS).

KPI های تبلیغات:

نرخ بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)؛

تعداد بازدید‌های تکراری و بازدیدهای منحصر‌به‌فرد؛

نرخ تعامل؛

نرخ تبدیل.

سرمایه موردنیاز:

در بازاریابی سرمایه شما صرف افراد متخصص و این قبیل کارها می‌شود، ولی در تبلیغات ممکن است سرمایه شما خرج تبلیغ توسط اینفلوئنسر ها، بنر های تبلیغاتی و .. شود. 

در نتیجه چه بازاریابی چه تبلیغات نیاز به بودجه و سرمایه دارند ولی نحوه صرف این سرمایه متفاوت است.

اهداف خرد

بازاریابی و تبلیغات، هر دو در نهایت به یک هدف می‌رسند؛ اما در رابطه با اهداف کوتاه‌مدتی که به دست می‌آورند، تفاوت‌هایی وجود دارد.

نتیجه‌بخشی

همانطور که گفتیم تبلیغات بخشی از بازاریابی است و بازاریابی حیطه وسیع‌تری دارد، پس درنتیجه قابل درک است که تبلیغات سریع‌تر به نتیجه برسد و برای نتیجه گرفتن از بازاریابی نیاز به زمان زیادی داشته باشید.

روش های تبلیغات:

تبلیغات چاپی:

ممکنه فکرکنید که تبلیغات کاغذی از رده خاج شده ولی امروزه همچنان یکی از بهترین روش های بازاریابی تبلیغات با استفاده از کاغذ و چاپی است.فقط توجه داشته باشید که این روش نیاز به تکرار بیشتری دارد.

تراکت، بروشورها، بیلبوردهای شهری و تبلیغات در مجله و روزنامه جزو این دسته از تبلیغات می‌باشند.

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی:

از دیگر روش های تبلیغات که همچنان کاربرد دارد تبلیغات تلویزیونی و رادیویی است کع قیمت بالایی هم دارند. این روش بیشتر برای کسب و کارهای B2C کاربرد دارد. برای مثال می‌تواند یک شرکت ابمیوه یا بستنی را به فروش بالایی برساند. البته لازم به ذکر است که تبلیغات رادیویی قیمت کمتری از تبلیغات تلویزیونی دارند و مخاطب کمتری هم دارند.

تبلیغات نامشهود:

این روش تبلیغات کمتر مورد استفاده میگیرد، و در مرحله اول نیاز است برند شما تا حد خوبی شناخته شده باشد. مثلا شرکت اپل با استفاده از این روش تبلیغات  به بازیگران یک فیلم گوشی اپل می‌دهد تا درطی یک فیلم از ان استفاده کنند و تبلیغ این شرکت را کنند.

تبلیغات به کمک اینفلوئنسرها یا اینفلوئنسر مارکتینگ

در جامعه امروزی اینفلوئنسرها افراد تاثیرگذاری هستند و وقتی از محصول شما تبلیغ میکنند مخاطب نسبت به محصول شما مطمئن تر می‌شود و محصول شما در ذهنش می‌ماند.

اما مراقب باشید اینفلوئنسر و مخاطب هدف را درست انتخاب کنید. برای مثال برای تبلیغ آهن ساختمانی با یک اینفلوئنسر در حوزه غذا همکاری نکنید! چون مخاطب هدف او نیازی به این محصول ندارد و تبلیغات شما بی‌فایده می‌شود.

انواع دیگر تبلیغات:

تبلیغات بومی

تبلیغات کلیکی

تبلیغات ایمیلی

اسپانسر شدن

ویدیو و تیزرهای تبلیغاتی

نتیجه کلی:

راه‌های زیادی برای تبلیغ کسب و کار شما وجود دارد، و همانطور که مطالعه کردید، تبلیغ روش های گوناگونی دارد. اما مهم‌ترین مسئله این‌است که شما مخاطب هدف‌تان و روش تبلیغ‌تان را به‌درستی انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای مثال اگر در حوزه زیبایی بانوان محصول یا خدماتی دارید، محل نصب بیلبوردتان را در یک جاده منتهی به محلی صنعتی که درصد بالایی از آن را آقایان تشکیل می‌دهند، انتخاب نکنید.

این مبحث بسیار گسترده است و نیاز به دانش و تخصص دارد. اگر درخصوص تبلیغات برند یا کالای خود، نیاز به راهنمایی دارید، ما در حامی صنعت برای‌شما بهترین‌ها را برگزیده‌ایم تا به شما درخصوص این مسیر مشاوره بدهند.

و اگر به‌طور کل دانشی در این حوزه ندارید، می‌توانید صفر تا صد مسئولیت تبلیغات و بازاریابی خودرا به این متخصصین بسپارید.

Ad

مقاله های مرتبط

Image

تبلیغات چیست؟ 5 ویژگی یک تبلیغ اثربخش را بشناسید.

در این مقاله درباره تبلیغات و اثر ان بر کسب و کار میخوانیم.

Image

تبلیغات چیست؟ 5 ویژگی یک تبلیغ اثربخش را بشناسید.

در این مقاله درباره تبلیغات و اثر ان بر کسب و کار میخوانیم.

Image

تبلیغات چیست؟ 5 ویژگی یک تبلیغ اثربخش را بشناسید.

در این مقاله درباره تبلیغات و اثر ان بر کسب و کار میخوانیم.

Foreign advisors killed in Kabul blast

Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Sed fringilla, massa eget luctus malesuada, metus eros molestie lectus. Dolores pariatur rem assumenda labore eligendi explicabo dolor.

Image

Review: Dallas Buyers Club

Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Cupiditate quia nesciunt repellat animi amet magnam officiis!

Afrojack vs Thirty Seconds To Mars - Do Or Die (Club Remix)

Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Cupiditate quia nesciunt repellat animi amet magnam officiis!