Image

خلاصه

در این مقاله با اصول منابع انسانی اشنا میشوید.


ممکن است اصطلاح نیروی انسانی زیاد به گوشتان خورده باشد. برخی معتقدند اصلی‌ترین نیروی محرکه موتور تولید و فعالیت در جامعه، نیروی انسانی است و بدون آن چرخ محرک جامعه دچار نقص بزرگی می‌شود و از حرکت می‌ایستد. اما می‌خواهیم در این مقاله به این مسئله بپردازیم که نیروی انسانی چیست؟ چه نقشی در راه‌اندازه یک شرکت و کسب و کار دارد؟ اصلا کمبود یا نبود نیروی انسانی به چه معناست؟ و اهمیت نیروی انسانی درچیست؟ پس تا انتهای این مقاله مارا همراهی کنید.

منظور از منابع انسانی چیست؟
به طور خلاصه، منظور از منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت رسیدن به اهداف سازمان است. در واقع منابع انسانی دسته‌ای از افراد هستند که در بخش مشخصی از یک سازمان مشغول به کارند و عملیات آن مجموعه را در دست دارند. منابع انسانی متشکل از هر فرد یا کارمندی است که برای بهبود عملکرد خود و زیردستانش تلاش می‌کند. این گروه از افراد، پیشرفت چشم‌گیری در روند کارها ایجاد می‌کنند و برای مجموعه ارزش می‌آفرینند.
لازم به ذکر است که منابع انسانی یکی از سرمایه‌های مهم هر ملتی محسوب می‌شود. بدون افراد متخصص و کارآمد، حتی پیشرفته‌ترین و ثروتمندترین شرکت‌ها هم خیلی زود دچار ورشکستگی و رکود می‌شوند. به همین دلیل کشورهای توسعه یافته، نیروی انسانی خود را مورد توجه ویژه قرار داده و تلاش می‌کنند تا شرایط رشد شخصی هر یک از آنان را نیز فراهم کنند. این دسته از کشورها به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند که تربیت نیروی انسانی توانمند، آینده آن‌ها را تضمین می‌کند. کنفوسیوس در این رابطه بیان کرده است که:
اگر طرح یک ساله دارید برنج کشت کنید، اگر طرح ده ساله دارید درختان زیاد بکارید و اما اگر طرح صد ساله دارید انسان توانمند تربیت کنید. با نگاهی اجمالی به این جمله خردمندانه، می‌توان به این نتیجه رسید که تربیت نیروی کار حرفه‌ای تا حد زیادی در آینده یک کشور تاثیرگذار است! امروزه با روشن شدن اهمیت نیروی انسانی، سازمان‌های آینده‌نگر، استخدام و تربیت نیروی کار متخصص را در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند. شرکت‌های بزرگ با ایجاد نظام‌های مدیریتی منابع انسانی و استفاده از متخصصین این حوزه، زمینه را برای رشد شخصی کارکنان و افزایش بهره‌وری سازمان فراهم کرده‌اند.

اهمیت نیروی انسانی:
بدون شک اکثر ما دوچرخه سواری را در طول زندگی خود تجربه کرده‌ایم یا این‌ که در پیرامون خود فردی را که در حال دوچرخه سواری است را مشاهده کرده‌ایم. وظیفه رکاب دوچرخه، به حرکت درآوردن دوچرخه است یا اینکه اگر رکاب دوچرخه وجود نداشته باشد چرخ‌های آن حرکت نمی‌کنند.
نیروی انسانی (Manpower) نیز مانند رکاب دوچرخه هستند و سبب به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید جامعه می‌شوند. اگر رکاب دوچرخه به درستی کار نکند یا ثابت باشد، دوچرخه متوقف می‌شود. به بیان دیگر منابع انسانی نیروی محرکه اصلی سازمان هستند و نبود آن‌ها برابر با توقف فعالیت سازمان است. کمبود در بخش تولید نیروی انسانی طراحی بسته بندی در آتلیه‌های گرافیک کاملا مشهود است.
 برای درک بهتر این بخش، معضل کمبود نیرو را بررسی می‌کنیم.

کمبود نیروی انسانی:
در چه صورت ما با کمبود منابع انسانی روبه‌رو می‌شویم؟
معمولا یک سازمان به 4 دلیل بازنشستگی، استعفا، اخراج شدن و از کار افتادگی، کارکنان خود را از دست می‌دهد. در صورتی که تعداد نیروهای از دست رفته بیشتر از نیروهای انسانی جدید باشد، سازمان با کمبود نیرو مواجه می‌شود. این مسئله باعث افزایش ساعت کاری سایر کارکنان و تحمیل فشار کاری به آن‌ها می‌شود، معمولا نیروهای خسته دارای بهره‌وری پایین و نمی‌توانند وظیفه خود را مطابق با‌کیفیت انجام دهند.
جهت جلوگیری از بروز کمبود منابع انسانی می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:
خودکارسازی برخی فعالیت‌ها
جذب پرسنل دورکار
جذب نیروهای قراردادی و پاره وقت
استفاده از افراد بازنشسته
ارائه آموزش‌ مهارت‌های تخصصی با قیمت مناسب
بررسی مشکلات اقتصادی و روحی کارکنان
عواملی که باعث ضعیف نیروی انسانی می‌شود:
مهم‌ترین دلایل این اتفاق موادی مثل:
ساعت کار طولانی
عدم حمایت از کارکنان
کاهش انگیزه
عدم توجه به خواسته‌ها و شکایات پرسنل
روابط کاری نامناسب
اصول شغل منابع انسانی چیست؟
پس از تعریف منابع انسانی و در ادامه اصول مدیریت منابع انسانی را بازگو می‌کنیم که برای هر مدیری مهم و از اولویت‌هاست.
1. محیط کاری مناسب به وجود آورید
محیط کار پویا و سالم به طور مستقیم بر روی روحیه کارکنان تأثیرگذار است، هنگامی که کارمندان به محل کارشان علاقه‌مند باشند، هر روز صبح با شوق در محل کارشان می‌روند و از ارتباط با مدیر و همکارانشان لذت می‌برند. ایجاد محیط کار دلپذیر و شاد یکی از اصول مدیریت نیروی انسانی است که می‌تواند افراد را به سازمان متعهد کند.
بهترین امکانات را در محیز کار برای کاکنان فراهم کنید. به خاطر داشته باشید کارمندان سازمان شما ارزشمندترین سرمایه‌هایی هستند که در اختیار دارید. پس برای حفظ و سلامت آنها تجهیزات به‌روز، محیط مناسب و خوشایند، سرویس رفت و آمد مناسب و … را در اختیارشان قرار دهید.
2. به کارمندان احترام بگذارید
احترام گذاشتن به کارمندان یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت منابع انسانی است. این کار می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری افراد شود. هر فردی نیاز به احترام را در خود احساس می‌کند. هنگامی که این نیاز را برای آنها تأمین کنید، آنها هم پاسخ شما را می‌دهند و با بهره‌وری بالا بهترین نتایج را ارائه خواهند داد.
3. شفاف‌سازی وظایف را در اولویت بگذارید
کارمندان هم درست مانند شما زمانی از کارشان لذت می‌برند که در محیطی کارآمد و مؤثر فعالیت کنند. بنابراین باید شرح وظایف شغلی را به طور مرتب بازبینی و به‌روز کنید. از سوی دیگر کارمندان باید درک کنند که تلاش‌های آنها چگونه با اهداف سازمان در ارتباط است و چه نتیجه‌ای در فرایندهای کلی سازمان به وجود می‌آورد.
4. توانمندسازی کنید
دادن اختیار به کارمندان یکی از شیوه‌های قدرتمند توانمندسازی نیروی انسانی است که اغلب مدیران از آن غافل هستند. مدیران، بیشتر بر تقسیم کار تمرکز دارند تا دادن اختیار به کارکنان. دادن اختیار با تقسیم کار متفاوت است. بهتر است ابتدا به افراد مسئولیت‌های کوچک بدهید و پس از دستیابی به موفقیت، اختیارات آنها را افزایش دهید و کارهای بیشتری را به آنان بسپارید.
5. به افراد منصفانه حقوق دهید
پرداخت حقوق منصفانه از اصول مهم مدیریت منابع انسانی است. شما نمی‌توانید حقوق پایین پرداخت کنید و به دنبال مدیریت عالی در منابع انسانی باشید. چرا که حقوق معقول و مطابق با عرف جامعه یکی از نیازهای اولیه کارمندان محسوب می‌شود و نباید درباره آن تعلل یا بحث کنید.
همه شیوه‌های افزایش انگیزه کارمندان و انگیزه‌بخشی کارکنان بر این اصل استوار هستند که شما حقوق عرف جامعه کار را به آنها پرداخت کنید. نمی‌توانید حقوق پایین‌تر از عرف پرداخت کنید و بعد انتظار داشته باشید افراد به طور پیوسته در اختیار سازمان باشند.

نتیجه کلی:
مهم ترین بخش هر سازمان نیروی انسانی آن است، اما اینکه در رابطه با نیروی انسانی سازمان خود طبق چه اصولی رفتار کنید بسیار حائز اهمیت است، چرا که بسیار نرم بودن باعث از زیر کار در رفتن و مشکلات اینچنینی می شود و بسیار خشک و جدی بودن باعث می شود نیروی انسانس شما انگیزه اش را از دست بدهد. شما بعنوان یک مدیر خبره باید با جستجوی فراوان بتوانید نیروی متخصص انسانی را به سمت سازمان خود جذب کنید و بدانید که کجا دنبال نیروی متخصص و مسئولیت پذیر بگردید.
چنانچه در رابطه با تامین منابع انسانی به مشکلی برخورده اید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و در رابطه با این مسئله از ایشان مشورت بگیرید. و اگر خودتان بر این مسئله تسلطی ندارید و نیاز دارید یک متخصص این وظیفه را انجام بدهد نیز میتوانید این مسئولیت را به شرکت هایی که در این حوزه فعالیت میکنند بسپارید.

Ad

مقاله های مرتبط

Image

آشنایی با منابع انسانی و اصول مربوط به آن

در این مقاله با اصول منابع انسانی اشنا میشوید.

Foreign advisors killed in Kabul blast

Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Sed fringilla, massa eget luctus malesuada, metus eros molestie lectus. Dolores pariatur rem assumenda labore eligendi explicabo dolor.

Image

Review: Dallas Buyers Club

Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Cupiditate quia nesciunt repellat animi amet magnam officiis!

Afrojack vs Thirty Seconds To Mars - Do Or Die (Club Remix)

Morbi tincidunt, dui sit amet facilisis feugiat, odio metus gravida ante, ut pharetra massa metus id nunc. Duis scelerisque molestie turpis. Cupiditate quia nesciunt repellat animi amet magnam officiis!